Reka eläkekassan toimitusjohtajan katsaus 9.12.2022

Maailmantalous on vaikuttanut Suomen eläkealaan

Vuoden alussa korkotasot alkoivat nousemaan ja geopoliittinen jännite lisääntyi maailmassa Venäjän aloitettua sodan Ukrainaan vastaan. Epävarmuus on levinnyt sijoitusmarkkinoille monella tavalla. Korot ovat nousseet koko vuoden ajan, yritysten on tarvinnut maksaa riskilisiä aiempaa enemmän uusista lainoista, energianhinta on noussut ja inflaatio on noussut voimakkaasti. Vuoden aikana sijoitusmaailma on muuttunut huomattavan paljon, vaikka keskuspankit ovat tehneet voitavansa markkinoita rauhoittaakseen.
Eläkesijoittajalle markkinat ovat olleet laskuvireiset koko 2022 vuoden ajan. Työeläkealan keskimääräinen vakavaraisuus on laskenut 8-10% vuoden alusta, samaan aikaan Reka eläkekassan vakavaraisuus on laskenut noin 5%. Reka eläkekassa on selviytynyt alaa keskimääräistä paremmin vuodesta ja ero vakavaraisuudessa alan keskimääräiseen on pienentynyt.
Reka eläkekassan vakavaraisuus oli kuitenkin laskenut syksyyn mennessä tasolle 110-111%, joka on niin alhainen, että se rajoittaa sijoitustoiminnan tekemistä ja eläkekassan mahdollisuuksia sitä kautta olla kilpailukykyinen muiden eläketoimijoiden kanssa tulevina vuosina.
Kun suuria muutoksia on tapahtunut, on tullut kysymyksiä, jossa on oltu huolissaan, että onko Reka eläkekassan eläkkeet turvassa. Eläkkeet ovat hyvässä turvassa, koska Reka eläkekassa on osa suomalaista työeläkejärjestelmää, jossa kaikkien eläkkeet ovat turvassa, vaikka yksittäisillä toimijoilla olisi taloudellisia haasteita järjestelmän piirissä. Eli huolta ei ole.

Seuraava sivu on kääntynyt Reka eläkekassan tulevaisuudessa

Reka eläkekassan hallituksen keskeisenä asiana viimeiset vuodet on ollut Reka eläkekassan taloudellisesti turvattu tulevaisuus. Monenlaisia selvityksiä on tehty ja asiaa on käsitelty kaikissa hallituksen kokouksissa.
Eläkejärjestelmän vakavaraisuusympäristössä eläkealantoimija on turvassa vakavaraisuusmielessä taloudenmuutoksilta, kun sen vakavaraisuus on lähellä keskimääräistä työeläkealan vakavaraisuutta ja sijoitustoiminta mukailee samaa allokaatiota kuin alalla keskimäärin on.
Syksyllä nousi esiin mahdollisuus Reka eläkekassan rahoittamiseksi siten että vakavaraisuus saadaan nostettua keskimääräiselle tasolle. Asiat etenivät nopeasti ja 30.11.2022 pidettiin ylimääräinen kassankokous, jossa Reka Kumi Oy antoi lisäpääomaa 5,7 miljoonaa euroa takuupääomana. Tästä hetkestä lähtien Reka eläkekassan vakavaraisuus on ollut työeläkekalan keskimääräisellä tasolla (n. 128%) ja nyt tulevaisuus näyttää kaikilla mittareilla hyvin valoisalta.
Hallitus on syksyn aikana uusinut Reka eläkekassan tulevaisuuden suunnitelmat ja strategiat. Sijoitusallokaatiota muutetaan hallitusti ja ajallisesti hajauttaen kohti työeläkealan keskimääräistä vakavaraisuutta.

Vakuutettujen piiri pysyy samana

Julkiseen tietoon tuli 10.11.2022 kauppa missä Nexans ostaa Reka Kaapeli Oy:n Reka Industrial Oyj:ltä. Eläkekassalle on tullut kyselyitä, miten se vaikuttaa eläkekassan tulevaisuuteen. Asiat jatkuvat kuten ennenkin. Reka Kaapeli Oy pysyy eläkekassan osakkaana kaupan jälkeenkin. Reka eläkekassan pitää kuitenkin muuttaa sääntöihin toimintapiirin määritelmää ja sitä varten pidetään 30.12.2022 ylimääräinen kassankokous.
Helsingissä 9.12.2022
Mika Mäkinen